tisdag 15 februari 2011

Psykedeliskt mörker

Jag inledde söndagen med ett smygande (sovande sambo) upp och till tv:n för fortsatt tittande på musikdokumentärer, efter en liten besvikelse av "Until The Light Takes Us" fokuserade jag på "Such Hawks Such Hounds - Scenes from an american hard rock underground" som kort och gott främst handlar om stoner- och doombandens framfart i USA. Och här blev jag icke besviken! Nästan 1,5 timme om allt ifrån bandens influenser från 70-talet (bland annat Captain Beyond och Hawkwind nämns!) till hur de klarar sig på musiken.
Några av banden som medverkar och hörs (ja, för här hörs verkligen musiken också!) är Om, High On Fire, Kyuss, Saint Vitus (i form av pratsamme Wino), Pentagram, Earthless, Dead Meadows, Sleep (eftersom Om och High On Fire är med)... etc, etc!
Väldigt intressant dokumentär som gräver sig in och som först och främst handlar om musiken. Rekommenderas som sjutton om man är något som helst intresserad av dessa två många gånger ihopvävda genres.
Ännu en gång måste jag rekommendera bandet Earthless, som för övrigt verkar ha en mycket mysig och välsorterad vinylbutik, och deras psykedeliska gift. Lyssna här. Igen och igen.
Nu börjar jag även sakta men säkert greppa Om och deras speciella hypnotism.
Och just Om blev de sista skivorna jag unnar mig innan jag har fått skivförbud innan skivmässan jag kommer stå på. Nu måste jag hålla i slantarna. Men det är svårt, det finns så myyyycket musik som är så så så så bra. Inte sant?

Such Hawks Such Hounds hemsida.

För övrigt vill jag klaga på Rise Above som ännu inte levererat mina Electric Wizard-plattor.
Ingen die hard box. Inga färgade vinyler. Och inget svar per mail eller telefon.
Men jag är inte den enda som drabbats av dessa förseningar och detta krångel - tydligen har de fått sitt PayPal-konto fruset då massor av kunder inte fått dessa skivor och tappat tålamodet.
Svårt att ha tålamod då man väntat sedan slutet av november...
Tips till er andra som väntar är dock att kolla runt noga, det finns fortfarande vinyler att hitta som inte är svindyra. Dock inte die hard boxen såklart.

1 kommentar:

  1. tycker det är bra att du skiv"förbudar" dig till skivmässan!! <3

    SvaraRadera