lördag 23 oktober 2010

At the Heart Of Winter - black metal style...


Igår snöade det på rejält här i lilla Skövde. Vad görs då om man sitter inne?
Självklart bestämde jag mig för att det var dags att plocka fram favoritskivan med Immortal, nämligen "At the Heart Of Winter"!
Det är en fruktansvärt bra platta av Abbath & co!
Säga vad man vill om omslaget samt bandfotona (haha!) men jag vågar säga att det är ett av Immortals mästerverk. Landskap av frost och den mörka horisonten skymtar knappt bakom alla karga bergstoppar. Detta är kyla. Mörker. Och hypnotiserande norsk jävla black metal.
"Where Dark And Light Don't Differ"!

Väl inne i mitt hypnotiska vinterlandskap fortsatte jag med ytterligare sköna plattor. Jag delar med mig av några av dessa då jag kom fram till att det var en av de bästa "spellistorna" jag haft på länge. Vinyl that is.
Jag kände att Darkthrone kallade mig och därmed slängdes "Ravishing Grimness" på vinylspelaren. Underskattad skiva. Fortfarande bra stämning och det levereras black metal men med en smak av någonting annat. Det är rått. Som Darkthrone alltid varit och alltid kommer att vara. "Lifeless".
Nocturno Culto låter fortfarande bra. Fenriz trummar på som han brukar. Alles gut.
Det var så mysigt med lite Darkthrone så nyare "Too Old Too Cold" fick åka ett varv eller två på spelaren också. Självklart en vit fin skiva. "Graveyard Slut" är given.

Sedan var det ju bara att fortsätta med ett till norskt mästerverk. Det kändes helt rätt att hypnotiseras av en av mina absoluta favoritalbum genom tiderna "Filosofem" med Burzum. Hynotiskt ja! Efter denna platta gick det utför tills nyaste "Belus" men "Filosofem" är en riktig pärla, primitiv och fruktansvärt rå men samtidigt inte alls traditionell black metal. Annorlunda sång. Men fortfarande finns det en stor dos av desperation där. Och hat. Och en kamp mellan ljus och mörker. Herregud, detta är verkligen en vinterskiva. "Dunkelheit".

Om man hade fortsatt att lyssna för evigt, tills natt blev till dag hade det varit ganska bäst att ha fortsatt med Deathspell Omega - "Si Monumentum...", Summoning - "Dol Guldur", Emperor - "In the Nightside Eclipse", Mayhem - "De Mysteriis Dom Sathanas", Enslaved - "Eld" osv, osv...

Idag har jag hämtat hem en bunt skivor igen och fortsatt lyssnandet med bland annat Nokturnal Mortum - "Goat Horns" som jag hittade för ca en 20 spänn i originalpress, jäj. Övrigt blir det en massa konstigheter mellan brödbaket jag och kära sambon nu sysselsätter oss med. För äntligen har jag fått hem soundtracket till Suspiria! Med pop-up. Hysteriskt underbart. 180grams fasa.

Och en annan pärla som slank med är Brainticket. Icke heller det metal men flummigt och underbart. "Psychonaut" är skön, lite sjuk och ganska syr(l)ig. Och väldigt 70-tal.

Om några veckor börjar det närma sig en konsert jag ser fram emot... Kanske förflyttar sig hela Göteborg till yttre rymden? Det kommer bli långt ifrån hård metal. Men kommer nog bli jädrans bra ändå. :)

1 kommentar: