söndag 16 oktober 2011

Ny progressive space rock

Jag tänkte slå ett slag för några nya favoritskivor med space rock som faktiskt inte är skapade under 70-talet. Jag är rätt svår så, eftersom jag förutom Ozric Tentacles inte upptäckt så många och har nog egentligen inte så stort behov av det heller då 70-talet hade så mycket att ge. Jag blickar mer bakåt än framåt. Men är helt klart en tok av Ozrics musik, det de släppt sedan demosarna från 80-talet tills nu (var är nya skivan?!).
Nu skall vi dock titta på två band från Skandinavien, First Band From Outer Space från Göteborg och Hidria Spacefolk från Finland.

Jag ramlade över skivan "The Guitar Is Mightier Than The Gun" med First Band From Outer Space i Göteborg för mer än nåt år sedan och hade ingen aning om vad det var. Det var omslaget som lockade mig. Två färgglada troll, där den ena petar sig i näsan. Och svamparna! Jösses, vad är detta? - tänkte jag men kom inte längre.
Nu, när jag kollat upp dem och insett att det är bra skit blev jag orolig att skivan var borta från butiken. Som tur var fanns den kvar och innehavaren lade undan det sista exet åt mig så jag plockade upp den då jag var i närheten för att träffa Robert Englund (mr Freddy Krueger, yep!) på Sci-fi mässan. Passande skiva att köpa precis innan man går och kollar på rymdsaker! ;)
Det är deras tredje album och den kom för några år sedan bara.
Detta faller mig i smaken på grund utav deras enorma Hawkwinddyrkande blandat med lite Ozric. Faktiskt så ligger de väldigt nära både gamla och nya Hawkwind i musiken och det är inte alla som lyckas med det. Här kommer öppningsspåret, njut!

EP:n "HDRSF-1" av Hidria Spacefolk kom 2001 och var det första de släppte och det första och än så länge enda som jag införskaffat (men jag vill gärna ha mer). Det hörs att de inspirerats av Ozric Tentacles och skyr inte heller lite österländska tongångar och långa upprepande stycken. Mycket flöjter och sköna gitarrer. Detta är verkligen musik från någon annan planet, men jag är säker på att ni liksom jag får mycket engelska 70-tals vibbar. Lyssna, detta är riktigt bra!

Personligen tycker jag det är oerhört skönt att varva hård metal med lite sådana här svängiga guldkorn. Det kanske låter som en skum blandning men blir helt underbart bra att vräka på med lite Sodom eller annan krigisk metal för att sedan flyga ut i rymden, och den återvända igen. Fram och tillbaka 100 ggr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar