fredag 31 december 2010

Nya skatter aka musiksyre

Runt julen så har jag skaffat lite mer att lyssna på (det behövs ju alltid, hur mycket man än har) och försöker ägna lite av tiden till att lyssna och pyssla med bland annat följande:

Candlemass - "Epicus Doomicus Metallicus" i nysläpp av Peaceville. 180 grams röd vinyl med gatefold. Numrerad. Snygg utgåva där man hoppat över den (enligt mig) fula baksidan och istället lämnat den svart. De fula men småcharmiga fotografierna på bandet är instoppat bland texterna istället. Jävligt välljudande utgåva av denna klassiker! Lyssna.

Så går vi tillbaka till 70-talet och umgås lite med gubbarna Gong igen. Tredje plattan "You" i en trilogi med konstig mytologi. Historien börjades med brillianta "Flying Teapot" som är helskum! En blandning av rolig barnskiva klart gjord av påtända franska och internationella tomtar, hypnotisk spacerock och skön 70-tals rock.
Denna hittade jag från en billig och schysst gubbe i Tyskland, danke schön I say. Bör lyssnas på innan sömn. Lyssna.




En drös Kreatorplattor letade sig hem också. Det har blivit mycket gammal thrash det sista och klart att Kreator skulle få lite utrymme också. "Pleasure To Kill" är ju den stora guldklimpen i både CD- som såväl vinylsamlingen men det var länge sedan jag gav den tillräckligt med lyssningsutrymme. Tur jag hade som fick tag i en fortfarande inplastad version av "Pleasure..." för runt 50 spänn (!!!).

Något ovanligt för denna bloggen blir nästa skiva, dels för den icke är metal eller 70-tal och för att det är ett soundtrack på CD! Dock kommer den på vinyl, men jag orkade inte vänta. Jag har Tronfeber nu! Ja, jag tycker om den gamla Tron och den nya Tron Legacy passade mig också utomordentligt. Och detta är nog ett av de bästa soundtracken jag hört på senare dagar. Gjort av Daft Punk, som jag skiter i fullständigt i vanliga fall - men här har de lyckats med en pampig blandning av orkester och elektroniskt. Och se filmen och njut nu!
Nästa inlägg kommer troligen att handla om gamla skatter, dvs jag kommer rota i mina skivhyllor här hemma för att hitta gamla godingar jag inte avnjutit på länge. T ex Dawn - "Sorgh På Svarte Vingar Flögh" (sätt in danskt 'ö' istället ;)) som jag lyssnar på just nu - bra men smått bortglömt.

Tills dess: Gott Nytt År! Och lyssna på musiken du njuter av mest.
Jag skall fira lugnt och med tema: space. Dvs rymdig musik och science fiction-filmer. Och god mat såklart.

1 kommentar: