tisdag 28 september 2010

Helgens fynd + Armagedda

Efter att ha predikat för er om 70-tal (och kanske plågat) går vi raskt vidare till helgens inköp.
Det blev en liten tripp till Jönköping med sambon för att driva runt på IKEA och allmänt dreggande och visst blev det en visit i några skivbutiker också. Varav den ena butiken var en skattgömma och den andra inte alls så intressant. Jag var i alla fall grymt nöjd och mycket fattigare när vi kom hem. Skivor plus göra en inredningsmake-over här hemma - allt en kvinna kan önska sig! ;) Nåväl.
I samlingen saknade jag Celtic Frost - "Emperor's Return" och fann glatt den i superskick och till en fin penning. Fruktansvärt roligt och udda omslag om man jämför med de andra (bra) plattorna med Celtic Frost, tycker ni inte? Och bäst musik. Även om "To Mega Therion" är mästerverket...

http://www.youtube.com/watch?v=RHVO2-QoJvs

Ett annat släpp som jag helt saknade är Electric Wizard - "Supercoven" mini-LP:n.
Jösses, denna är svår att hitta! Tryckt i endast 1000 ex och likt allt annat med den elektriska trollkarlen extremt dyr vanligtvis. Nu lyckades jag få den i ett väldigt överkomligt pris fast den är i behagligt skick vilket makes me a very happy panda.
Detta är flummig, stökig och morbid doom/stoner... Hail H.P. Lovecraft!

Nu är det bara att vänta på återsläppen på "Witchcult Today" och "Dopethrone" från Rise Above... :D

Självklart hittade jag ännu fler skivor men det är ännu mer skumma progressive plattor så det kanske jag skriver om en annan gång.

Igår kom ett paket från Litauen. Nämligen återpressen på Armagedda - "The Final War Approaching"! Armagedda har jag ju nämnt lite kort i ett inlägg tidigare och detta är alltså skivan från 2001 som kommit i ny förpackning och remastrad i Necromorbus. Skönt att slippa det gamla fula omslaget även om detta är ganska budget också!
Limiterad i 500 ex där jag har en av de första 50 med en patch och poster. Såklart. ;)
Tycker man om gammal primitiv black metal och har en benägenhet till misantropi och skogsvandring så är detta en skiva man bör lyssna på. Låter 90-tal. Perfekt.
Men glöm ej att den absolut bästa skivan heter "Ond Spiritism" och har ni inte den så skäms!
"Död & Pina" från "The Final War Approaching":
http://www.youtube.com/watch?v=2fklppD0LAA
"Döden Styr Livet" från "Ond Spiritism":
http://www.youtube.com/watch?v=-BlWN23Ycj0

Vill även snabbt rekommendera eller i alla fall nämna ett annat musikprojekt med Armagedda-anknytning, nämligen LIK som är Graavs skötebarn. Eller var snarare. Detta band har liksom Armagedda gått i graven (håhå!). Min favorit är första albumet "Må Ljuset Aldrig Nå Oss Mer" som är lika deprimerande som det låter. Här är det ännu mer dyrkande av avgrund och misär.
Ta bara låten "Hate To Be Human"...
Detta är förvisso en blandning av black metal och ockult rock men det är väldigt bra. Fast negativt utav helvete. Lyssna själva:
http://www.youtube.com/watch?v=_ZjRxSkNPsc

4 kommentarer:

  1. LIK(et) lever. Nytt album kommer 2011. Se www.nordvis.com för mer info!

    SvaraRadera
  2. Anonym: Hehehe, brutalt! Goda nyheter minsann.
    Hoppas det kommer släpp på vinyl då med, så är jag en mycket glad och dyrkande kvinna.

    SvaraRadera